Wanneer je, je even gaat verdiepen in de cryptomarkt zal je al snel in aanraking komen met het begrip ‘ICO’. Een ICO staat voluit voor ‘Initial Coin Offering’. Dit is een manier om geld op te halen door middel van cryptocurrencies. Een dergelijke ICO wordt opgezet door projecten die hun blockchain platform, product of dienst nog niet (volledig) hebben ontwikkeld. Zij hebben daarvoor dan ook doorgaans behoeften aan (extra) financiële middelen.
In het merendeel van de gevallen wordt een ICO opgezet op het platform van Ethereum. Dit betekent dat de betaling ook gebeurt door middel van de ETH-token. In bepaalde gevallen is het echter ook mogelijk om in te stappen met andere (digitale) valuta’s. Zou jij graag meer willen ontdekken over wat ICO’s nu precies zijn? Dan is het zeker interessant om je even te verdiepen in de onderstaande informatie!
Waarom investeren mensen in een ICO?
Voor mensen geldt dat ze investeren in een ICO omdat ze de verwachting hebben dat het bedrijf in kwestie succesvol zal worden. Bij de lancering van een succesvol project zal de vraag naar de token in kwestie toenemen waarna de waarde er van uiteraard (significant) kan gaan stijgen. Dit betekent concreet dat investeerders hopen door vroeg in te stappen een goede return on investment te kunnen realiseren.
Uiteraard is dat geen garantie. Omwille van deze reden is het altijd belangrijk om goed te onderzoeken hoe groot de kans is dat een bepaalde ICO succesvol zal uitpakken. Blijkt het project namelijk uiteindelijk niet gunstig uit te pakken? Dan kan dat als gevolg hebben dat je, je volledige investering in rook zal zien opgaan. Dat is uiteraard niet de bedoeling.
Hoe werkt een ICO of Initial Coin Offering?
In de praktijk is het zo dat een ICO zeer vaak wordt vergeleken met een zogenaamde IPO. Voor deze laatste geldt dat ze voluit ‘Initial Public Offering’ wordt genoemd. Dat deze vergelijking wordt gemaakt is ergens begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook misleidend. Voor IPO’s geldt namelijk dat ze in de praktijk van toepassing zijn op gevestigde bedrijven die er voor kiezen om een bepaald gedeelte van hun aandelen te verkopen. Dit uiteraard wel ook met als doel om meer financiële middelen aan te trekken. Voor ICO’s geldt dat ze doorgaans uitsluitend worden gebruikt als een manier om geld op te halen voor nieuwe projecten.
Voordat er sprake kan zijn van een ICO spreekt het voor zich dat een project een eigen token moet gaan creëren. Van zodra deze is gecreëerd is het zaak om voldoende mensen te kunnen overhalen om in het project te investeren. Dit wordt in de praktijk doorgaans bewerkstelligd door het opstellen van een zogenaamde whitepaper. In deze whitepaper worden de bedrijfsdoelstellingen beschreven evenals de manier waarop het bedrijfsplan zal worden uitgevoerd.
Voor de oprichters van zo’n project geldt dat ze buiten hun whitepaper om ook nog over een website beschikken die meer informatie verstrekt. Hier wordt in het bijzonder op aangegeven welke mensen schuilen achter een bepaald project. Op deze manier moet het mogelijk worden gemaakt om de echte projecten van de zogenaamde scams te kunnen onderscheiden.
Door wie kan een ICO worden opgezet?
In principe kan iedereen er voor kiezen om een ICO op te zetten. Om te kunnen spreken van een succesvolle ICO is het echter wel belangrijk dat het onderliggende project ook echt een bepaalde waarde toevoegt. De persoon of het bedrijf die de ICO organiseert moet dus met andere woorden over een gegrond blockchain-project beschikken. Dit vereist een zekere mate aan kennis, kunde en ervaring waar uiteraard niet iedereen zomaar over beschikt. Om een succesvolle ICO te kunnen organiseren is het dan ook voor ondernemingen vereist dat ze bepaalde bewijzen kunnen leveren. Het gaat hierbij dan concreet om:
- Hoe het project in kwestie precies zal werken;
- Wat de meerwaarde is die het project kan bieden;
- Wie er mogelijks baat bij kan hebben;
- Hoe het kan worden ontwikkeld.
Om er voor te zorgen dat je investeerders kan overhalen om te investeren in jouw project of ICO zal je ze uiteraard moeten zien te overtuigen. Dit is een bijzonder belangrijke stap die een grote bijdrage zal leveren in het kunnen behalen van een positieve uitkomst.
Voorbeelden van succesvolle ICO’s
Dat er vandaag de dag heel wat interesse bestaat in ICO’s hoeft helemaal niet te verbazen. In het verleden zijn er namelijk reeds verschillende ICO’s georganiseerd die werkelijk uitstekende resultaten hebben neergezet. In het bijzonder in het jaar 2018 werden er menig aantal ICO’s georganiseerd die echt tientallen miljoenen euro’s hebben opgebracht. Enkele bekende voorbeelden van dergelijke ICO’s zijn de volgende:
- Telegram (een opbrengst van 1,5 miljard euro);
- Elastos (een opbrengst van 82,7 miljoen euro);
- Huobi (een opbrengst van 264 miljoen euro).
In haar totaliteit werd in het jaar 2018 een totale opbrengst gerealiseerd van ruim 7 miljard euro met ICO’s. Het mag dus duidelijk zijn dat het opzetten van een ICO voor heel wat partijen een uitstekende keuze kan zijn voor wat het ophalen van extra financiële middelen betreft. Ook voor jou als investeerder kunnen ICO’s het overwegen waard zijn, al is grondig je huiswerk doen wel altijd vereist.
Inhoudsopgave