Trends in platformgebruik: van dagelijkse meldingen tot vrijetijdsgebruik

Er is tegenwoordig voor bijna alles wel een digitaal platform. Of we het nu hebben over praktische zaken als het beheren van je e-mails of je bankzaken, of je dagelijkse dosis entertainment, er is een website of een app voor. Maar zijn deze platforms door de jaren heen eigenlijk veranderd? En wat zijn de trends van dit moment?

Vrijetijdsgebruik wordt steeds belangrijker

Een van de belangrijkste trends van dit moment is dat we voor ons vermaak steeds meer tijd doorbrengen op websites en apps. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om streamingdiensten, maar ook om muziek en online casino’s. Dat heeft meerdere redenen. Als het om gokken gaat heeft de legalisering van online kansspelaanbieders enorm bijgedragen aan het normaliseren van online gokken, zowel op Nederlandse als buitenlandse websites (lees meer op Esports Insider NL). Daarnaast is ook de opkomst van streamingsites een reden dat we ons steeds meer tot online platforms richten voor ons vermaak.

We zien ook dat andere vormen van entertainment minder populair worden en plaats moeten maken voor een digitale variant. Zo is televisiekijken steeds minder in trek, en in 2020 keek 65% van de Nederlanders al televisie via het internet. In 2015 was dat nog maar 45%. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is dit vooral bij de jongere generaties erg ingeburgerd, want onder 25- tot 45-jarigen keek maar liefst 76% televisie via het internet. Bij 75-plussers was dit slechts 30%. Mensen kijken vooral naar YouTube (8 op de 10 personen) en streamingdiensten, zoals Netflix (2 op de 3 personen).

Ook spelen mensen steeds meer spelletjes online. Inmiddels doet meer dan driekwart dat, terwijl slechts 57% dat deed in 2015.

Crypto raakt steeds meer ingeburgerd

Traditioneel internetbankieren was al erg populair. Al in 2015 internetbankierde 77% van de bevolking, en inmiddels ligt dat percentage op 84%. Vooral jongere generaties zijn om, want maar liefst 92% van de 25- tot 45-jarigen maakt gebruik van een app voor bankzaken.

Wat nieuw is, is dat steeds meer mensen hun eerste Bitcoin investering doen. In 2024 startte een kwart van de Nederlandse beleggers met het investeren in ETF’s, en ook bij de mensen die dat al deden is er een toename op te merken. Crypto is vooral in trek bij jongvolwassen mannen tussen de 18 en 35 jaar.

Een mobiele wallet gebruiken voor je Bitcoin is erg populair. De voornaamste reden is dat deze digitale portemonnees gewoon erg gebruiksvriendelijk zijn, en je er makkelijk cryptobetalingen mee kunt doen. Vooral voor de vele mensen die nog niet zo bekend zijn met cryptovaluta is dit dus een laagdrempelige manier om in te stappen.

Integratie van kunstmatige intelligentie

Een van de belangrijkste trends in app-ontwikkeling van dit moment is de integratie van kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologie biedt namelijk de mogelijkheid om platforms tot in de details te personaliseren en om verbeteringen te kunnen bieden door gebruikersgedrag te analyseren.

Dit uit zich op verschillende manieren. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om complexe processen te automatiseren met behulp van AI, zodat ontwikkelaars zich bezig kunnen houden met andere zaken. Ook verbetert het de communicatie met gebruikers, door eenvoudige vragen voor de klantenservice af te handelen via een chatbox, zodat medewerkers zich kunnen richten op de ingewikkeldere vragen. Daarnaast kunnen dagelijkse pushmeldingen tot dusver gepersonaliseerd worden zodat gebruikers eerder geïnteresseerd blijven in het gebruik van het platform.

Implementatie van het Internet der Dingen

Het Internet der Dingen, ook wel Internet of Things (IoT) genoemd, wordt steeds belangrijker. Steeds meer huishoudens zijn in het bezit van slimme apparaten die met het internet verbonden zijn, zoals huishoudelijke apparaten, televisies, horloges, verlichting of thermostaten.

Al in 2020 gaf bijna driekwart van de Nederlanders aan in het bezit te zijn van minstens één slim apparaat. Het ging hierbij in de eerste plaats om een water-, gas- of elektriciteitsmeter (59%), gevolgd door een slimme thermostaat. Bijna twee op de tien mensen maakten gebruik van een virtuele assistent, zoals Siri of Alexa.

Mobiele apps kunnen tegenwoordig worden toegepast op een scala van apparaten en kunnen moeiteloos gegevens verzamelen.

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)

Steeds meer platforms maken gebruik van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Deze technologieën zijn in staat om een meer meeslepende ervaring te bieden, en dit is interessant voor een scala aan sectoren, zoals onderwijs en entertainment, maar ook e-commerce. Het is zelfs niet ondenkbaar dat online cryptocasino’s VR gaan inzetten om hun gebruikers de ervaring van een echt casino te kunnen bieden, gewoon vanuit hun luie stoel.

Met name door functies als GPS, camera en Bluetooth te integreren kunnen apps meer realisme toevoegen aan de ervaring die ze hun gebruikers bieden.

Meer privacy

Een van de redenen dat crypto populairder wordt is de behoefte aan privacy en anonimiteit op deze platforms. Zo blijkt dat 90% van de internetgebruikers maatregelen neemt om persoonsgegevens te beschermen, en dat is een trend die de komende jaren alleen maar belangrijker zal worden.

Met al deze nieuwe technologieën, zoals AI en het Internet der Dingen, zijn geavanceerde beveiligingsfuncties dus steeds belangrijker. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om blockchaintechnologie, maar ook om robuuste multi-factor-authenticatie.

Wat gaat de toekomst brengen?

Steeds meer gebruikers wereldwijd maken gebruik van digitale platforms, dus het staat als een paal boven water dat ontwikkeling en innovatie niet stil zullen staan. Met de verbetering van technologieën als AI kunnen we rekenen op een steeds meer gepersonaliseerde en betere gebruikservaring.

Plaats een reactie